مقاله

ایستگاه کاری یا Workstation چیست؟

ورک استیشن workstation

در محیط‌های آکادمیک و تجاری، نیاز به بهره‌گیری از سیستم‌های با قابلیت‌های خاص پردازشی وجود دارد و در سالیان اخیر گسترش یافته است. این سیستم‌ها لازم است دارای توان پردازشی بالا بوده و بتواند محاسبات مورد نیاز ما را با سرعت بالا اجر نماید. در حالت کلی استفاده از سیستم پردازشی با توجه به مسائل پیش رو و همچنین امکانات، در دو دسته سیستم‌های پردازشی متمرکز و کلاسترهای پردازشی طبقه‌بندی می‌شود که در این مقاله به بررسی سیستم‌های پردازشی متمرکز خواهیم پرداخت.

سیستم‌های پردازشی متمرکز

استفاده از قدرت پردازشی یک لپ‌تاپ یا PC خانگی معمولی، برای انجام کارهای روزمره انتخاب مناسبی است و بسیاری از موارد میتوان برای تست یک مساله پردازشی نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما زمانی که درگیر یک کار جدی هستیم، این سیستم‌ها دیگر پاسخ‌گو نیستند و در زمان مناسب امکان اجرای کارهای مورد نیاز را فرآهم نمی‌نماید. در این موارد نیاز خواهد بود تا از یک سیستم مناسب استفاده کنیم تا بدون نگرانی از خراب شدن سیستم بر اثر کارکرد بالا، زمان‌ دستیابی به پاسخ را نیز کاهش دهد. در فضای سیستم‌های پردازشی به این سیستم مناسب WorkStation و یا Server گفته میشود. اگرچه این دو نوع سیستم دارای تفاوت با یکدیگر هستند، اما از نظر کاربردی میتوانند در بعضی از زمینه‌ها بصورت مشابه عمل کنند. در ادامه با موارد استفاده و ویژگی‌های هریک از سیستم‌های Workstation و Server آشنا خواهیم شد.

ایستگاه کاری یا WorkStation

ایستگاه کاری یا WorkStation سیستم‌هایی هستند که بصورت خاص منظوره و با اهدافی همانند اجرای کارهای سنگین و بدون وقفه تولید شده‌اند. همچنین در سیستم‌های ورک‌استیشن، به این موضوع توجه شده است تا کاربر و استفاده کننده بتواند سیستم را بر اساس نیاز و میزان بودجه‌ی خود تغییر داده تا بتواند به بهترین حالت دست پیدا کند و طبیعتا در یک WorkStation امکان بهره‌گیری از دامنه‌ی وسیع‌تری از پردازنده‌ها، حافظ و تجهیزات ذخیره‌سازی وجود دارد. در تولید یک WorkStation معمولا پنج هدف زیر لحاظ میشود :

1- قابلیت Render سریع : فرآهم نمودن قابلیت رندر سریع به عنوان یکی از اهداف اصلی تولید WorkStaion در نظر گرفته میشود. در این گونه از سیستم‌ها، امکان استفاده از کارت‌های گرافیک حرفه‌ای همانند NVidia Tesla وNVidia Quadro و همچنین خانواده سری P از شرکت Intel با بالاترین کارایی وجود دارد. باید توجه داشت که کارت گرافیک حرفه‌ای الزاما هم رده با کارت‌های گرافیک مناسب برای بازی نیست، در کارت‌های گرافیک بازی، پارامترهای متناظر با استفاده در اجرای بازی با Frame Rate بالا در نظر گرفته میشود در صورتیکه در کارت‌های گرافیک حرفه‌ای و صنعتی به بسیاری پارامترهای دیگر نیز توجه میشود و قابلیت‌هایی را فرآهم میکند تا در نرم‌افزارهای مختلفی همانند خانواده CAD مورد استفاده قرار بگیرند. در تعدادی از WorkStation ها کارت‌های گرافیکی نیز بصورت پیش‌فرض قرار داده شده تا خریدار از تهیه کارت گرافیک مجزا بی‌نیاز شود.

2 – فرآهم نمودن توان پردازشی : سیستم‌های WorkStation این امکان را فرآهم میکنند تا در صورت نیاز بتوان بیش از یک پردازنده را بر روی سیستم نصب کرد. به عنوان مثال میتوان یک ایستگاه کاری خریداری نمود که یک پردازنده Core i5 یا Core i7 داشت و یا میتوان از یک پردازنده Xeon سری E3 و یا دو پردازنده Intel Xeon E5 یا Intel Xeon Scalable استفاده نمود. با توجه به اینکه نرم‌افزارهای زیادی (همانند نرم‌افزارهای طراحی، انیمیشن و تولید محتوا، نرم‌افزارهای مهندسی مدلینگ و آنالیز) وجود دارند که شدیدا وابسته به توان پردازشی هستند، این موضوع میتواند در رسیدن به نتایج در زمان کوتاه‌تر نسبت به سیستم‌ها گیمینگ و PC کمک کند.

3 – حافظه با ظرفیت بالا : یک سیستم WorkStation در حد متوسط، معمولا توان پشتیبانی از دو برابر حافظه نسبت به یک سیستم معمولی را داراست. این موضوع کمک میکند تا بتوان پروژه‌های بزرگتری را اجرا نمود و دغدغه میزان حافظه مورد نیاز را مرتفع کند. یکی دیگر از ویژگی‌های ایستگاه‌های کاری، پشتیبانی از حافظه با قابلیت Error-Correction Code و یا ECC است. این ویژگی امکان تشخیص و تصحیح خطا بر روی حافظه را با دقت 99.9998 درصد فرآهم میکند که با توجه به آنکه احتمال رخ‌داد خطا در حافظه، با افزایش مقدار حافظه سیستم بالا می‌رود، بهره‌گیری از تکنولوژی ECC بسیار میتواند در رفع مشکلات ناشی از وقوع خطا در حافظه کمک کند.

4 – فضای ذخیره‌سازی با ظرفیت بالا : فرآهم‌سازی پشتیبانی از هارد‌ دیسک‌ها و ابزار ذخیره‌سازی با تعداد و ظرفیت بالا به عنوان یکی دیگر از اهداف اصلی در طراحی سیستم‌های WorkStation مطرح بوده است. در طراحی یک ایستگاه کاری سعی میشود تا علاوه با فرآهم نمودن قابلیت اتصال انواع هارد دیسک و اینکه کاربران مشکلی در ذخیره‌سازی داده و نگرانی بابت رسیدن به ظرفیت مورد نیاز نداشته باشند، قابلیت‌هایی همانند Raid سخت‌افزاری نیز دیده شود. در ایستگاه‌های کاری که از پردازنده Intel Xeon E3 پشتیبانی میکنند، امکان ارتباط از طریق تکنولوژی SATA 3.0 فرآهم شده است. با استفاده از این درگاه، امکان انتقال داده با نرخ 6Gbps وجود خواهد داشت.

5 – قابلیت اعتماد و کاهش DownTime : افزایش قابلیت اعتماد کارکرد سیستم و کاهش دان‌تایم را شاید بتوان به عنوان یک شاخص بارز در یک ایستگاه کاری در قیاس با سیستم‌ها معمولی دانست. WorkStation ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند بدون وقفه کار کنند. در این سیستم‌ها به بحث انتقال حرارت بصورت جدی نگاه شده و در شرایط متفاوتی مورد تست قرار گرفته‌اند. در راستای کاهش دان‌تایم، امکاناتی همانند دسترسی از طریق KVM نیز در بعضی از مدل‌ها دیده میشود که با توجه به برند تولید کننده با نام‌هایی همانند HP iLO ، Dell iDrac و IPMI شناخته می‌شوند.

 

در ادامه مقایسه ویژگی‌ها میان سیستم‌های WorkStation، گیمینگ و PC قابل مشاهده است :

چنانچه نیازمندی‌های شما مطابق با موارد مطرح در یک سیستم WorkStaion است، علاوه بر امکان تماس با مجموعه آبان و دریافت مشاوره خرید و فنی، میتوانید بصورت مستقیم نیز به بخش فروش WorkStaion در فروشگاه آبان مراجعه نموده و مدل‌های موجود را خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *