مقاله

تفاوت پردازشگرهای معمولی و Xeon در چیست؟

تفاوت پردازشگرهای معمولی و Xeon در چیست؟

زمانیکه شما قصد راه اندازی یک سرور دارید و مطمئن نیستید چه پردازنده‌ای برای مادربورد شما مناسب است باید بدانید بین پردازنده‌ Intel Xeon و Intel Core چه برتری هایی وجود دارد که با خواندن این مقاله تا انتها می توانید به انتخاب تان برسید.

به طور کلی پردازندها‌ی Intel core برای کامپیوترهای صنعتی رده متوسط و بعضی از سرور‌های سخت بدنه‌ پیشرفته مناسب می‌باشند اما پردازنده‌های Xeon بهترین گزینه برای سروهایی هستند که نرم‌افزارهایی با اطلاعات فشرده اجرا می‌کنند؛ مخصوصا نرم افزار‌هایی که وظایف اصلی بر عهده دارند.

زمان تصمیم گیری برای انتخاب Intel CPU سوالاتی ممکن است برای تان پیش آید. به عنوان مثال، آیا به حافظه‌ی ECC که پردازنده‌ی Xeon عرضه می‌کند نیاز دارید؟

ECC: ضرورت حافظه‌ی ECC برای بیشتر محیط‌های تجاری نیاز می‌شود. ECC خطاهای داده ای را هنگام وقوع شناسایی و اصلاح می کند.

آیا Core i9 بهتر است یا پردازنده‌ی Xeon؟ آیا Core های بالاتر واقعا بهتر هستند؟ به چه تعداد پردازنده نیاز دارید؟

قبل از جواب دادن به این سوالات، بهتر است ارتباط بین سرور مادربورد و پردازنده را توضیح دهیم.

سرور مادربورد چیست؟

سرور مادربورد تخته‌ی مدار اولیه ای است که در اجزای اصلی سرور جایگزاری شده است. مادربورد شامل واحدهای مرکزی پردازنده CPU ، BMC، PCIe، شیارها، مموری، پورت‌های ورودی و خروجی و دیگر اجزاء می‌شود.

همانطور که مادربورد ها در بیشتر لپ‌تاپ‌ها و کامپیوتر‌های خانگی پیدا می‌شوند، مادربورد‌های سرور نیز در شکل‌ها و انواع مختلفی در دسترس می‌باشند.

اساسا، هدف مادربورد سرور ایجاد پلتفرمی است که اجزاء سرور بتوانند از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بنابراین کامپیوتر کارآمدی را می‌سازد که می‌تواند اطلاعات را به طور سریع و موثری ذخیره و بازیابی کند و محاسبات ضروری برای وظایف هر یک از نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های به خصوص انجام دهد.

در رابطه با سرور‌های سخت بدنه و سنگین، مادربوردهای سرور معمولا برای استاندارد‌های نظامی و صنعتی در نظر گرفته شده اند؛ مثل MIL-STD-810 و DO-160 . استفاده از این مادربورد‌ها برای چنین مقاصدی به روشنی مشخص می‌کند که اجزای آن، از جمله CPU، نه تنها دوامی ماندگار دارد، بلکه در سخت ترین شرایط می‌تواند به عملکرد خود ادامه دهد.

مهمترین قطعه در مادربورد سرور CPU می‌باشد. به کمک کنترل و واحدهای حسابگر و منطقی آن، CPU به عنوان مغز سرور یا تصمیم گیرنده‌ی اصلی عمل می‌کند. که بدون آن، فقط تعدادی قطعات غیرفعال روی تخته‌ی مدار باقی می‌ماند.

اساسا، ترانزیستور CPU اجازه‌ی اجرای تمام محاسبات پیچیده را در سرور می‌دهد که این امر قدرت و اطلاعات مورد نیاز را برای سرور فراهم می‌کند تا بتواند وظایف محاسباتی را انجام دهد.

Intel اصلی ترین تولید‌کننده‌ی CPU می‌باشد. ریزپردازنده‌های کمپانی Intel، مخصوصا خانواده‌ی Xeon و Core در دنیای امروز برابر هستند با سرعت محاسباتی استثنایی و کارآمدی بالا. امروزه آنها به سیستم‌های خانگی، کامپیوترهای نظامی و سرورهای صنعتی قدرت می‌بخشند.

در صنعت سیستم‌های سخت بدنه و عظیم، پردازنده‌های Xeon و Core در قلب سرورهای سخت بدنه قرار دارند و هر روزه ارتش و صنعت را تقویت می‌کنند.

پردازنده ی Intel Xeon چیست؟

یک پردازنده ی Xeon یک CPU از خانواده‌ی Intel است که در درجه‌ی اول برای استفاده ی سرورهای نظامی و صنعتی طراحی و تولید شده است. برند Xeon در ژوئن سال 1998 توسط کمپانی Intel معرفی شد و اکنون در چهار خانواده‌ی پردازنده در دسترس است:

Intel Xeon D Processors

Intel Xeon W Processors

Intel Xeon E Processors

Intel Xeon Scalable Processors

پردازنده‌ی Xeon برای چه کاری استفاده می‌شود؟

سرورهایی که از پردازنده‌ی Xeon استفاده می‌کنند اغلب محاسبات سنگین را برای محاسبات ابری دیتا سنتر، تسهیلات نظامی، سیستم‌های رادار، تولید صنعتی و تحلیل داده ی نرم‌افزارها اجرا می‌کنند.

پردازنده‌های Xeon در کامپیوترهای خانگی نیز یافت می‌شوند. اما این سیستم‌ها ارزان قیمت نیستند و معمولا برای نیازهای عادی و روزمره‌ی کاربرها مناسب نمی‌باشند. کارهایی همچون جست‌و‌جو در وب، خرید آنلاین، تماشای ویدیو، رزرو پرواز و…

اما در صنعت سیستم‌های سخت بدنه، استفاده از Xeon برای روی مادربورد یک قانون است نه یک حق انتخاب.

 

پردازنده‌ی Intel Core چیست؟

پردازنده‌ی Xeon یک Intel CPU است که در درجه‌ی اول برای سیستم‌های خانگی متوسط، لپ‌تاپ‌ها، مینی کامپیوترها و بعضی ‌از سرورهای سطح بالا طراحی و تولید می‌شود. برند Core در جولای سال 2006 توسط Intel معرفی شد و در حال حاضر در پنج خانواده‌ی پردازنده در دسترس هست :

Core i3، Core i5، Core i7 ، Core i9 و Core X-Series

پردازنده‌ی Core برای چه کاری استفاده می‌شود؟

امروزه، حتی بعضی از به صرفه ترین کامپیوترهای خانگی نیز حداقل از Core i3 در مادربورد استفاده می‌کنند. دلیل آن این است که پردازنده‌های Core انتخاب محبوبی برای اجرای طیفی از وظایف هستند.

سری Core i3 برای کارهای روزانه مثل جست‌وجو در وب، استریمینگ موسیقی و تماشای ویدیو مناسب می‌باشد.

Core i5طبیعاتا سطح بالاتری نسبت به Core i3 دارد و برای کسانی که به عملکرد، سرعت و گرافیک سیستم شان اهمیت می‌دهند عالی می‌باشد. سری Core i7 و Core i9 برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین چندکاربره و Gaming بسیار مناسب است.

Xeon و Core مزایا و معایب:

حالا باید بررسی کنیم چرا پردازنده‌‌های Xeon به طور کلی برای سرورها بهتر هستند.

عموما پردازنده‌ی Xeon نسبت به Core مزایای بیشتری را ارائه می‌هد که از نظر تجاری، نظامی و صنعتی ارزشمند محسوب می‌شوند.

– پشتیبانی از ECC RAM

– پشتیبانی از حافظه‌ی RAM بیشتر

– حافظه‌ی cashe بیشتر

– قابلیت dual CPU

– پشتیبانی از Lane های بیشتر برای PCIe

اکنون به بررسی دقیق تری از این مزایا می‌پردازیم. ECC RAM با توقف اختلال ایجاد شده در منبع، به حفاظت از اطلاعات کمک می‌کند. پشتیبانی از مقدار RAM بیشتر برابر است با عملکرد بهتر اپلیکیشن‌ها. حافظه‌ی cashe بیشتر یعنی دیتای بیشتری می‌تواند در نزدیکی CPU ذخیره شود. داشتن قابلیت dual CPU تضمین می‌کند که سیستم‌ها دارای قدرت دو Xeon CPU هستند که از هر کدام از مزایایی که به آنها اشاره شد، پشتیبانی می‌کنند و پشتیباتی از Lane های بیشتر برای PCIe یعنی پشتیبانی بیشتری از قطعات توسعه‌دهنده‌ی پرسرعت مثل GPU های تخصصی انجام می‌شود.

بیشتر کسانی که در بازار قصد خرید سرورهایی با مادربورد Xeon را دارند، برای این مزایا ارزش زیادی قایل هستند چرا که آنها حفاظت از دیتا، قابلیت توسعه‌ی سریع، محاسبات سریع تر و عملکردی باثبات و پرسرعت را تضمین می‌کند. تمام این ویژگی‌ها برای سیستم‌هایی که وظایف مهم و حیاتی ای را اجرا میکنند، بسیار مطلوب می‌باشند چرا که اگر کوچکترین اختلالی در سیستم رخ دهد یا اطلاعات مهمی از دست برود و نتوان آن را مدیریت و اصلاح کرد، نتیجه‌ی فاجعه باری رخ می‌دهد.

اما Core CPU ها نیز مزایای خود را دارند. به خصوص قابلیت‌های افزایش عملکرد و گرافیک یکپارچه. چرا این مزایا مهم هستند؟ قابلیت افزایش عملکرد یعنی محاسبات سریع تر CPU که با عملکرد بهتر نرم افزاری برابر است و گرافیک درج شده بر روی پردازنده‌ی Core به این معنی است که شما نیاز به خرید یک کارت گرافیک اختصاصی ندارید.

هرچند بعضی از پردازنده‌های Xeon E، گرافیک یکپارچه‌ی Intel’s HD Grapghics P630 را ارائه می‌دهند که برای رقابت با کارت‌های گرافیک حرفه‌ای طراحی شده اند.

چه کسانی به پردازنده ی Xeon‌ نیاز دارند؟

برنامه‌های نظامی سطح بالا، برنامه‌های صنعتی و تجاری که به سرعت حفاظت از اطلاعات، ماندگاری و قابل اطمینان بودن نیاز دارند می‌تواند از یک سرور Xeon استفاده کنند. Xeon می‌تواند برای وبسایت‌هایی که با ترافیک بالا و حجم زیادی از محتوا سر و کار دارد استفاده شود.

چه کسانی به پردازنده‌ی Core نیاز دارند؟

بعضی از اپلیکیشن‌های تجاری و صنعتی سطح متوسط به مادربوردی که دارای پردازنده‌ی Xeon هست نیازی ندارند. پردازنده‌های Xeon کمی گرانتر هستند و به همین خاطر همیشه از نظر مالی به صرفه نیستند. علاوه بر این، Xeon برای خیلی از وظایف کامپیوتری کاربردی ندارد.

نتیجه گیری

نیازهای محاسباتی نرم‌افزارها و اپلیکیشن های شما تعیین می‌کند که از بین پردازنده‌ی Xeon ، پردازنده‌های Dual Xeon یا یک پردازنده‌ی Intel Core کدام گزینه برای سرور شما مناسب است.

با توجه به اینکه گفته شد پردازنده‌های Xeon برای پشتیبانی از سرورهای پیشرفته طراحی شده اند، طبیعاتا قدرت پردازش بیشتری نسبت به خانواده‌ی Core دارند. اما همانطور که قبلا بیان کردیم، پردازنده‌ی Core نیز می‌تواند متناسب با نیازهای شما عملکرد خوبی داشته باشد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *