مقاله

چگونه مدل­ پردازنده سرور خود را بخوانیم و انتخاب کنیم؟

پردازنده سرور

در دنیای تجارت جهانی یکی از مولفه­ های تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی، ظهور برندها و تکامل آنها می ­باشد. امروزه کمپانی ­های مطرح دنیا با ایجاد محصولات و خدمات پیشرفته و ارتقا سالیانه آنها سهم زیادی در افزایش درآمدهای ناشی از پیشرفت فناوری و مدل ­های متنوع داشته ­اند.

اصولا هر کمپانی برای معرفی محصولات جدید پیرو یک سری قراردادهای نام­گذاری می ­باشد. ما برای دسترسی راحت ­تر به محصولات و شناسایی برندها مستلزم دانش مربوط به خواندن این کدگذاری ­ها در برندهای مختلف بر طبق نیاز تجاری خود می ­باشیم.

در این مقاله در نظر داریم به اصول نام­گذاری یکی از محصولات شرکت Intel بپردازیم؛ یعنی نوع تقسیم بندی Cpu های Xeon و نحوه نام­گذاری این Cpu­ ها.

Cpu های Xeon دارای چهار کاتاگوری می باشند به شرح زیر:

New Intel Xeon D Processors

New Intel Xeon W Processors

New Intel Xeon E Processors

New Intel Xeon Scalable Processors

که در این کاتاگوری New Intel Xeon Scalable Processors ها به دو نسل: 3rd Gen Intel Xeon Scalable Platform و 2nd Gen Intel Xeon Scalable Platform تقسیم شده ­اند.

کمپانی Intel امروزه Cpuها را براساس فلزات گران­بها تقسیم بندی می­ کند که به شرح زیر است:

Intel Xeon Platinum Processors

Intel Xeon Gold Processors

Intel Xeon Silver Processors

Intel Xeon Bronze Processors

برای درک این نام گذاری با دنبال کردن مراحل زیر می ­توان به مشخصات محصول برسیم.

1- مرحله اول / نام فلز + Xeon

ساختار جدید برای نام­ گذاری خانواده Intel Xeon Processors به این صورت است که آنها به پنج کلاس از فلزات تقسیم شده ­اند: Platinum، Gold، Gold، Silver و Bronze. توجه داشته باشید Gold دو بار تکرار شده است چون در طبقه بندی جدید دو کلاس Gold وجود دارد.

2- مرحله دوم/ هزار+ نام فلز + Xeon

هر سری از این فلزات متعلق به یک عدد مشخص از هزار می­ باشد. سری های Platinum در رده 8000ها هستند، سری ­های بالاتر Gold در رده­ 6000 ها، سری ­های پایین­تر Gold در رده­ 5000، سری ­های Silver در رده 4000 و سری ­های Bronze در رده 3000 می ­باشند. این تقسیم بندی به شکل زیر است:

Platinum: 8000 –

Gold: 6000 –

Gold: 5000 –

Silver: 4000 –

Bronze: 3000 –

3- مرحله سوم/ صد+هزار+ نام فلز + Xeon

عدد بعدی در این نام گذاری نشان ­دهنده نوع معماری Cpu می باشد و در واقع به نسل Cpu اشاره دارد. برای مثال رقم 100 مربوط به معماری SkyLake و رقم 200 مربوط به معماری Cascade Lakeمی ­باشد.

نوع نام ­گذاری به این شکل است:

اگر معماری SkyLake باشد: Platinum 8100

اگر معماری Cascade Lake باشد: Platinum 8200

4- مرحله چهارم/ پیداکردن SKU واقعی Cpu

دو عدد بعدی در این نوع نام گذاری نشان­ دهنده SKU واقعی Cpu می ­باشد. شما عددهایی به این شکل می بینید: 80، 76، 68،…

بعنوان مثال:

Platinum 8180

Platinum 8176

Gold 6154

Gold 6140

 

5- مرحله پنجم/ علامت­ گذاری یکپارچه ­سازی و بهینه ­سازی Cpu

اگر Cpu بر اساس تکنولوژی Tcase باشد حرف T بدنبال 4رقم قبلی می ­آید. Tcase نشان دهنده حداکثر حرارتی که Cpu در آن می تواند کارایی داشته باشد. اگر تکنولوژی استفاده شده در Cpu بر اساس Omni-Path Host Fabric باشد حرف F بدنبال 4 رقم قبلی می ­آید. گاهی ممکن است Cpu شما این تکنولوژی را نداشته باشد و اصلا در نام ­گذاری آن وجود نداشته باشد.

Platinum 8176F Processor: حالت فابریک

حالت Tcase: Gold 5119T Processor

6- مرحله ششم/ علامت­ گذاری ظرفیت حافظه Cpu

نام گذاری نهایی دیده شده در مدل Cpu ها مربوط به ظرفیت حافظه Cpu می ­باشد. ممکن است در انتها نام مدل حرف M را ببینید و ممکن است نباشد. اگر حرف M نوشته شده باشد یعنی ظرفیت حافظه برای هر سوکت 1.5 TB می باشد و اگر حرف M نوشته نشده باشد ظرفیت حافظه برای هر سوکت 768 GB می­باشد.

در انتها با ذکر یک مثال از مدل­های Cpuهای Intel توضیحات مربوط به نوع نامگذاری را بیشتر درک کنیم:

blank

حال که پی بردیم نام­گذاری Cpuها به چه صورت می ­باشد بهتر است در رابطه با اینکه چه نوع Cpu ­ای برای سرور خود انتخاب کنیم مروری داشته باشیم.

در راه­ اندازی سرور انتخاب نوع CPU بر روی میزان عملکرد سرورتان تاثیرگذار می ­باشد و نوع CPU محدودکننده­ نوع حافظه انتخابی شما نیز می ­باشد.

یکی از فاکتورهای مد نظر برای کاربر در تعیین نوع CPU سرور، قیمت آن می ­باشد. در CPUهای Xeon بسته به اینکه چه نوع Cpu ­ای برای سرورتان انتخاب می­کنید قیمت آن متغییر می ­باشد. شما می­ توانید با مراجعه به وبسایت سخت افزار آبان قیمت Cpu ها مطلع شوید و براساس قیمت و نوع کارکردی که شما می­ خواهید داشته باشید نوع Cpu ­تان را انتخاب نمایید.

بطورکلی در ابتدا بایستی لیستی از برنامه ­هایی که می ­خواهید روی سرورتان اجرا کنید، تهیه و نکات سخت­ افزاری لازم را مرور و برنامه ­های اجرایی سرورتان را مشخص و مطمعن شوید Cpuشما منابع لازم برای اجرای همه برنامه ­های شما را دارد. سپس بایستی تعداد کاربرانی که از سرور استفاده می ­کنند تعیین شود. تعداد کاربر با نوع کارکرد Cpuرابطه مستقیمی داشته و می ­توانید مقرون به صرفه ­تر Cpu خود را برای سرور انتخاب نمایید. همچنین شما بایستی ارتقا سیستم­ تان را درنظر داشته باشید. ممکن است در آینده بخواهید سرور خود را ارتقا دهید و انتخاب نوع Cpu ­ای که در طولانی مدت پاسخگوی نیاز شما باشد بهینه ­تر باشد.

درنهایت شما نیاز دارید با متخصص مربوط به مسایل سرورو سخت ­افزاری­ های مربوطه صحبت کنید. شاید شما تخصص لازم در تشخیص نوع Cpuمناسب بر طبق نیازتان را نداشته باشید، شما براحتی با ارایه نیازهای خود به کارشناسان مربوطه می­ توانید به انتخاب دقیق Cpu­تان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *