مقاله

تکنولوژی IST سرور اچ پی نسل ده Gen10 در کنار نرم افزار مدیریتی iLO

سرور های نسل ده

شما زمانیکه می خواهید مرز توانایی های سرور تان را تا جایی که امکان دارد بالا ببرید و از طرفی هزینه های مصرفی را کنترل کنید و از محدودیت هایی که با آن مواجه هستید، خلاص شوید بایستی بر روی تکنولوژی جدیدی که در حال حاضر در سرورهای نسل HPE ProLiant Gen10 ارایه شده است، متمرکز شوید. تکنولوژی Intelligent System Tuning (IST) HPE برای افزایش عملکرد، سرعت و بهبود کارایی در حجم های کاری بالا در سرورهای نسل HPE ProLiant Gen10 استفاده می شود که خود شامل سه ویژگی Jitter Smoothing، Core Boostingو Workload Matching می باشد. با این ویژگی های جدید از IST شما می توانید کارایی سرور خود را بر اساس محیط های کاری مختلف به صورت بهینه ای تنظیم و در هزینه های واقعی صرفه جویی کنید و عملکرد سرور را به بالاترین حد ممکن بهبود بخشید.

بررسی ویژگی های تکنولوژی IST

Jitter Smoothing یکی از اجزای تکنولوژی IST می باشد که بوسیله آن تعادل فرکانسی در CPU های Intel Xeon که روی مد Turbo Boost اجرا می شوند، برقرار می شود. یکی از محیط های کاری که کارایی این سیستم در آن مشهود می باشد، حجم های کاری Latency- Sensitive (یعنی هر یک ثانیه برای عملکرد کاری مجموعه ارزشمند می باشد) است که در محیط بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری جایی که تراکنش هایی با سرعت بالا انجام می شود، استفاده می شود.

برای آنکه درک واضحی از این ویژگی در سرور نسلGen10 داشته باشیم بهتر است به صورت خلاصه راجب به مفهوم Jitter صحبت کنیم. Jitter یکی از پارامترهای شبکه می باشد که روی انتقالات دیتا ها تاثیر مستقیمی دارد. هر آنچه در اینترنت وجود دارد به صورت بسته انتقال پیدا می کند که در واقع به تفاوت زمانی در دریافت دو بسته Jitter گویند. شما می توانید با درک همین مفهوم به ویژگی Jitter Smoothing در تکنولوژی IST برسید. به عنوان مثال زمانیکه شما از Intel Turbo Boost استفاده می کنید، تغییرات در حجم کاری نیاز به پردازنده هایی با تغییر فرکانس دارد. تغییر در فرکانس، تاخیر های ناخواسته ای را ایجاد می کند که Jitter گفته می شود. در ویژگی Jitter Smoothing سعی شده با بالانس کردن این تغییرات در فرکانس میزان تاخیر یا Latency حل و عملکرد پردازشی بالا رود.

رساندن عملکرد همه ی هسته های CPU به حداکثر حالت ممکن با ویژگی Core Boosting، از دیگر اجزای IST، اجرایی می شود که در محیط های مجازی، محاسبات عملیاتی بالا و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ مورد نیاز می باشد. تکنولوژی منحصر بفرد Core Boosting در نتیجه تلاش های شرکت Intel و HPE ایجاد شده که امکان افزایش عملکرد بهینه هر هسته را بدون اینکه سرعت پردازنده بالاتر رود، فراهم می آورد.

یکی دیگر از اجزای IST، Workload Matching است که به وسیله آن می توان خارج از تنظیمات BIOS پروفایل های پیشرفته ای را برای تنظیم منابع داخلی سرور ایجاد و زمان مصرفی برای تنظیم سرور و بهبود عملکرد را کاهش داد. سرورهای نسل Gen10 HPE ProLiant در پیکر بندی UEFI گزینه ای را در اختیار قرار دادند که با تغییر تنظیمات BIOS، پروفایل حجم کاری پیشرفته ای را می توان پیاده کرد.

نیازمندی ویژگی های تکنولوژی IST:

هر کدام از این ویژگی ها به شرایط خاصی نیاز دارند تا بتوان به عملکرد بهینه ای رسید که در اینجا به نیازمندی هر ویژگی اشاره می شود.

ویژگی Jitter Smoothing در سرورهای HPE ProLiant Gen10 با HPE iLO5 و لایسنس HPE iLO5 Advanced یا بالاتر قابل استفاده است.

ویژگی Core Boosting در سرورهای HPE ProLiant Gen10 و CPU مدل Intel Xeon 6143 Gold 16 هسته ای و یا Intel Xeon 8165 Platinum 24 هسته ای ، فن ها و هیت سینک هایHigh Performance و HPE iLO5 با لایسنس iLO Advanced قابل استفاده می باشد.

ویژگی Workload Matching در سرورهای HPE ProLiant Gen10 با HPE iLO5 قابل استفاده می باشد.

نرم افزار مدیریتی iLO

حال که با تکنولوژی IST در سرورهای نسل HPE ProLiant Gen10 آشنا شدیم و یکی از محیط های قابل استفاده برای ویژگی های این تکنولوژی محیط iLO می باشد، بهتر است مروری بر نرم افزار مدیریتی iLO نیز داشته باشیم.

امروزه یکی از روش های استاندارد برای مدیریت و نظارت دیتا سنترهای بزرگ، کنترل از راه دور سرور می باشد. این روش مزایایی از جمله ارتقا امنیت محیط دیتا سنتر، خنک شدگی بهینه فضای اتاق سرور با کاهش میزان رفت و آمد افراد و دسترسی راحت تر به قطعات سخت افزاری داخلی سرور جهت بررسی و حل مشکلات آن توسط مدیر شبکه را دارا می باشد. یکی از داشبورد های استفاده شده برای این روش iLO است.

در سرورهای HPE ProLiant برای مدیریت، پیکربندی، تنظیمات، به روز رسانی و در واقع دسترسی از راه دور سرور از تکنولوژی iLO استفاده می شود که با پیشرفت نسل سرور ها ورژن iLOها ارتقا پیدا کرده که در اینجا ترتیب پیشرفت نسخه iLO با توجه به نوع سرور نشان داده شده است:

iLO HPE Gen2, Gen3, Gen4, Gen6
iLO2 Gen6, Gen5
iLO3 Gen7
iLO4 Gen8, Gen9
iLO5 Gen10

این تکنولوژی در بسیاری از سرورهای HPE ProLiant سری 300 و بالاتر (بعنوان مثال سرور HPE ProLiant DL 380 Gen 10) دیده می شود.

iLO (Integrated Lights-Out) یک چیپ سیلیکونی در تجهیزات سخت افزاری سرورهای HPE می باشد که بصورت on-board روی مادربورد قرار گرفته است. در قسمت پشت سرور برای iLO کانکتور جداگانه ای تعبیه شده و زمانی که شما می خواهید iLO را راه اندازی نمایید از طریق یک کابل CAT 5 UTP با کانکتور Rj-45به سویچ شبکه متصل و می توانید از طریق شبکه، اتصال از راه دور با سرور را برقرا نمایید.

blank blank

زمانی که اتصال صورت گرفت برای فعال کردن iLO ابتدا بایستی به IP Address دسترسی داشته باشید. در نسخه های جدید، زمان بوت دستگاه IP Address روی Post Screen نشان داده می شود اما اگر بخواهید یک IP Address مخصوص به خود داشته باشید با زدن کلید F9 در محیط BIOS و غیرفعال کردن گزینه DHCP می توان IP Address، Subnet Mask و Getaway IP Address را ادیت زد. در نظر داشته باشید اگر DHCP فعال باشد امکان ادیت این موارد وجود ندارد. سپس می توان مقادیر موردنظر را وارد و با زدن کلید F12 تغییرات را ذخیره کرد.

blank

یکی دیگر از روش های وارد شدن به محیطiLO از طریق Web Browser می باشد که بایستی User Name ،Password یا DNS مربوط به آن را داشته باشید. User Name غالبا در همه iLO ها به صورت پیش فرض کارخانه Administrator می باشد و Password بر روی دستگاه به صورت برچسب نوشته شده است که در زمان مدیریت شبکه می توان آن را تغییر داد. این Information Tag روی سرورهای HPE معمولا هست و به صورت زیر می باشد:

blank

اگر بخواهید تعداد کاربر جهت کنترل از راه دور سرور اضافه شود در قسمت بوت سیستم با زدن کلید F9 و وارد شدن به قسمت System Configuration و کلیک بر روی iLO 5 Configuration Utility و کلیک User Management و انتخاب Add User می توان هر تعداد کاربر خواستیم اضافه کنیم. همین کار را می توان در محیط iLO قسمت Administration نیز انجام داد.

زمانیکه IP Address درweb Browser زدیم و وارد محیط iLO شدیم در صفحه اصلی باز شده یکOverview از سرور به ما داده می شود. اسم سرور، سریال نامبر، ROM سیستم، نوع لایسنس، IP Address و DNS در این صفحه دیده می شود.

در قسمت ساید بار سمت چپ گزینه های زیر دیده می شود:

Information, iLO Federation, Remote Console, Virtual Media, Power Management, Network, Remote Support, Administration.

هر کدام از این گزینه ها مدیریت بخشی از سرور را انجام می دهند و براحتی می توان با وارد شدن به هر بخش اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد.

Tab information شامل گزینه های زیر می باشد:

Summary, Fans, Temperature, Power, Processor, Memory, Network, Device Inventory, Storage, Firmware, Software

با رفتن به هر کدام از تب های موردنظر می توان از وضعیت سلامت قطعات داخلی سرور مطلع شد و اگر ایرادی در هر کدام اط قطعات باشد براحتی شناسایی و قابل حل می باشد.

ما در واقع براحتی و بدون نیاز به حضور فیزیکی در محیط سرور می توانیم کنترل از راه دور سرور را با داشتن مدیر شبکه انجام دهیم. مدیریت Power سرور، روشن و خاموش کردن و راه اندازی مجدد آن، استفاده از درایو های سیستم به عنوان درایو سرور، دسترسی به IML سرور، دسترسی به قطعات سخت افزاری سرور از جمله پردازنده سرور، رم سرور،… تمامی از طریق محیط iLO انجام می شود.

یک سری از ویژگی های iLO5 بدون لایسنس های پیشرفته فعال نخواهند بود که به آنها اشاره خواهیم کرد:

iLO Federation 1-

2- iLO Amplifier Pack

زمانی که از HPE Smart Update Manager برای آپدیت Firmware استفاده کنیم علاوه بر SUM مورد دیگه ای که در افزایش Scalability تاثیر دارد، ilo Amplifier Pack می باشد.

3- iLO mobile app

این ویژگی به کاربر اجازه می دهد تا مستقیم به سرور وصل تا از طریق موبایل شخصی مشکلات را پیگیری نماید.

4- iLO Service port

iLO یک صنعت پیشرو در زمینه مدیریت سرور می باشد که طی دو دهه در حال اجراست. راه‌حل HPE iLO با فعال کردن سه اصل مهم: مدیریت سرور- پیکربندی، نظارت و مدیریت از راه دور، خود را متمایز می‌ کند. HPE iLO با ساده‌ سازی عملیات مانند کاهش پنجره‌ های تعمیر و نگهداری و بروز رسانی‌ های موثر روی ایجاد تغییرات در صورت بروز مشکل نقش دارد.

ویژگی های سرور Gen10:

شرکت HPE در سرورهای نسل Gen10 سعی بر این داشته تا ویژگی های منحصر به فردی بکار ببرد تا بتوان عملکرد بهینه ای را از سرورهای این نسل داشته باشیم. یک سری از این ویژگی ها را بطور خلاصه اشاره خواهیم کرد و برای یک سری از آنها مثال های کاربردی خواهیم زد:

1- HPE Intelligent System Tuning (IST)

2- HPE iLO

3- Workload Profiles

4- HPE One View

5- Persistent Memory

6- ASHRAE A4 Compliance

8- HPE Intelligent Provisioning

9- Fast Fault Tolerance

10- REST API

11- AMD Secure Processor

12- Secure Recovery

13- Silicon Root of Trust

مثال های مربوط به ویژگی های سرور Gen10:

* وقتی محیط سرور خنک باشد یکی از ویژگی های سرور Gen10 که مناسب برای عملکرد در این محیط می باشد؛ ASHRAE A4 Compliance می باشد.

* برای کاهش Latency از ویژگی Persistent Memory استفاده می شود.

* وقتی سرور Gen10 را بخواهیم از حالت فیزیکی به حالت مجازی تبدیل کنیم و از Database Workload و Online Transaction Processing (OLTP)پشتیبانی کند، ویژگی Workload Profiles در این سرور باید فعال باشه تا عملکرد بهینه ای داشته باشیم.

*زمانی که سرور Gen10 در یک دیتاسنتر راه اندازی می شود زمانیکه می خواهیم با تنظیمات BIOs مشخصی کانفیگ انجام دهیم ابزارهایی که لازم داریم شامل HPE Intelligent Provisioning و HPE ICsp می باشد.

در این مقاله ما به بررسی کامل دو ویژگی اول و دوم پرداختیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *