مقاله

۵ دسته از تجهیزاتی که باید دردیتا سنترها (مراکز داده) وجود داشته باشد

مرکز داده

برای راه اندازی یک مرکز داده نیاز به برنامه ریزی مشخصی داریم تا مطمئن شویم همه چیز به خوبی اجرا می‌شود.

فرقی نمی‌کند شما در حال راه‌ اندازی یک مرکز داده ی کوچک برای شرکت خود باشید یا اینکه بخواهید یک مرکز داده ی ابری با مساحت هزار‌مترمربع احداث کنید؛ در‌هر‌صورت باید تجهیزاتی را فراهم کنید که برای ساخت هر نوع مرکز داده ای ضروری می‌باشد.

ما این تجهیزات ضروری را به 5 دسته تقسیم کرده‌ایم:

تجهیزات کنترل محیطی

اگر تجهیزات زیادی را در یک فضا قرارمی‌دهید، باید مطمئن شوید که دمای تجهیزات بالا نرود، به علاوه، اگر سطح رطوب این تجهیزات مناسب باشد، به طور بهینه اجرا می‌شوند. تنها استفاده از دستگاه تهویه ی هوا برای سیستم‌ها کافی نیست، بلکه باید بتوانید کل محیط مرکز‌ داده را با استفاده از موارد زیر مدیریت کنید:

– صفحه نمایش‌های محیطی:

نصب سنسور در بین تسهیلات برای اندازه گیری دما و رطوبت برای نظارت محیط ضروری است.

– برنامه های جریان هوا:

اگر برای چگونگی جریان هوا در بین تسهیلات برنامه ای ندارید، ممکن است با تغییر‌دمای متفاوتی رو به رو شوید که باعث آسیب دیدن تجهیزات می‌شود. راه های زیادی برای کنترل جریان هوا وجود دارد که از جمله ی آنها استفاده از فن، فن تری، فشار هوا و … می‌باشد.

– رطوبت ساز‌ها:

خیلی از افراد تصور می‌کنند که هر نوع رطوبتی در دیتاسنتر بد می‌باشد، ولی چنین تصوری درست نیست. برای اکثر تجهیزات، نگه داشتن سطح رطوبت بین 45% و 55% ایده‌آل است. زمانی که از تهویه های هوا استفاده می‌شود، نگه داشتن سطح رطوبت ممکن است چالش برانگیز باشد به همین دلیل استفاده از رطوبت سازها ضروری است.

– خنک کننده ی هوا:

داشتن واحد های خنک کننده ی هوا امری ضروری است. این خنک‌کننده‌ها می‌توانند دستگاه های تهویه‌ی هوای سنتی، کولرهای آبی یا هر نوع دیگری باشند.

رک های سرور

تمام مراکز داده، انواع تجهیزات کامپیوتری را در دل خود جای داده اند، این تجهیزات شامل سرورها، روترها، سوئیچ‌ها، تجهیزات تلفن وغیره می‌باشند. شما نمی‌توانید این تجهیزات را به سادگی روی میز یا یک قفسه قرار‌ دهید چرا که این کار نه تنها استفاده ی نادرست از فضا محسوب می‌شود، بلکه می تواند در تهویه و دمای تجهیزات مشکل ایجاد کند، و آنها را در معرض خطرهای فیزیکی قرار دهد و منجر به کاهش امنیت شود.

رک های سرور مکان ایده آلی برای جای گرفتن تجهیزات درمرکز‌ داده هستند. در حقیقت وقتی شما به یک مرکز‌‌ داده فکر می‌کنید، آن تصویری که در ذهن‌تان نقش می‌بندد همین رک های سرور هستند که در دو سمت یک سالن طویل کنار هم چیده شده‌اند. بیشتر مردم تصویر ذهنی شان محفظه های بزرگی است که تجهیزات کامپیوتری و نورهای چشمک زن در آن جای گرفته است که این محفظه‌ها همان رک هستند.

منابع برق اضافی

تجهیزات در مرکزداده وابستگی بسیار‌ زیادی به برق دارند. در نگاه اول نیاز به الکتریسیته با سرور‌ها، روتر‌ها، سوئیچ‌ها و تجهیزات آی تی شروع می‌شود. اما این نیاز بسیار گسترده تر از این تجهیزات‌ می‌باشد. دستگاه تهویه و خنک‌کننده، دوربین‌های امنیتی و هر چیز دیگرِی که مربوط به امکانات و حفظ امنیت و نگهداری از آنهاست نیز نیاز به برق دارند. منبع برق برای یک مرکز داده باید قابل اطمینان باشد، یک اختلال کوچک در برق، باعث خاموشی تمام تجهیزات شده و بعد از آن ساعت ها زمان صرف برگرداندن اطلاعات می شود. علاوه بر‌این، قطع برق می‌تواند آسیب جدی ای به تجهیزات وارد کند که در نتیجه ی آن عملکرد سرور کاهش پیدا کرده و محتمل هزینه‌های زیادی برای تعمیر می‌شود.

بیشتر مراکز داده دارای یک سیستم دو‌لایه برای برق‌ مازاد هستند. اول، یک باتری بزرگ برای پشتیبانی از سیستم وجود دارد. تمام برق موجود در فضا از طریق این باتری پشتیبان به جریان می افتد تا اگر حتی به مدت یک صدم ثانیه برق دچار اختلال شد، باتری‌ها همچنان برق مورد نیاز تسهیلات را تامین کنند.

این باتری ها معمولا برای یک مرکز داده به مدت کوتاهی برق رسانی انجام می‌دهند (در بیشتر مواقع بین 5 الی 20 دقیقه) هنگامی که برق تجاری قطع می‌شود و باتری ها شروع به تامین برق تسهیلات می‌کنند، مولد های بزرگی شروع به تامین برق مورد نیاز می‌کنند. در بیشتر تسهیلات، این مولد‌ها، مولد‌های دیزل و بزرگ هستند. این مولد‌ها می‌توانند برق را تا زمانی که نیاز باشد تولید کنند.

تجهیزات مدیرت کابل

یکی از پردردسر ترین و شایع ترین قسمت های یک مرکز داده، کابل های آن می‌باشد. هر کس تا به حال در یک مرکز داده فعالیت کرده باشد می‌داند که درهم تنیدگی کابل ها چه دردسری را می‌تواند ایجاد کند. قبل از اضافه کردن هر نوع تجهیزاتی در مرکز داده باید تهجیزات مدیریت کابل را تهیه کنیم. این تجهیزات با آیتم ساده ای مثل بست کمربندی شروع می‌شود. که سیم ها را در یک جا مگه می‌دارد. علاوه براین،خریدن کابل های رنگی میتواند به تشخیص آسان تر هر نوع کابل کمک کند.

درون رک های سرور، لازم است که کیت های مدیریت کابل داشته باشید که کابل‌ها را به درستی ساماندهی کند.

تجهیزات کامپیوتر‌ و شبکه

هدف مرکز‌ داده، ذخیره ی تجهیزات کامپیوتری و شبکه می‌باشد، اگر تمام تجهیزاتی که در بالا به آن اشاره شد را به درستی نصب کنید، میتوانید انواع کامپیوترها، سوئیچ‌ها، روتر‌ها و سرور‌ها را بدون هیچ دردسری راه اندازی کنید.

تجهیزاتی مثل سیستم خنک ‌کننده‌ی هوا یا رک‌های سرور می‌توانند تا یک دهه طول عمر داشته باشند و نیاز به تغییر آنچنانی ندارند،اما تجهیزات اصلی مرکز داده مثل کامپیوتر‌ها و سرور‌ها معمولا هر 3 الی 5 سال تعویض می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *