مقاله

بهترین سیستم عامل برای سرور چیست ؟

بهترین سیستم عامل برای سرور چیست ؟

یکی از بحث­های همیشگی در میان کاربران در زمان خرید سرور حول محور انتخاب سیستم عامل می باشد؛ علاوه بر سیستم عامل­های شناخته شده­ی ویندوز و مک در دنیا رقیب دیگری به نام لینوکس هم وارد شده است. از آنجایی که سیستم عامل نقشی اساسی در سرور شما ایفا می‌کند باید به ضرورت شناخت آن و تشخیص اینکه چه سیستم عاملی مناسب می­باشد، برسیم.

برای اینکه مقاله به صورت هدفمندتر و کاربردی­تری جلو برود به رایج­ترین سیستم‌ عامل‌های استفاده شده در سرور توسط کاربران می‌پردازیم که شامل سیستم عامل لینوکس و ویندوز می‌باشد.

در پشتیبانی و میزبانی یک سایت با راه اندازی یک سرور اختصاصی و نصب نرم افزارهای موردنیاز براحتی می توان به اهداف مورد نظر رسید. مزیت سرورهای اختصاصی نسبت به دیگر انواع cloudها یا خدمات IT این می­باشد که بدون نگرانی بابت منابع اشتراکی، امنیت یا حریم خصوصی، تماما یک سرور را در اختیار داشته باشید. اما کاری که باید انجام دهید نصب، پیکربندی و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز برای خدماتی است که می­خواهید سرور شما به عنوان یک میزبان یا Host آنها را ارائه دهد که این شامل سیستم عامل یا Os نیز می‌شود.

سیستم عامل چیست؟

نرم افزار سیستمی است که نوعی مدیریت در ایجاد ارتباط بین سخت افزار‌های محاسباتی و نرم افزارهای کاربردی دستگاه شما ایجاد می کند.

درواقع سیستم عامل با تحلیل منابعی که یک قطعه‌ی نرم افزاری نیاز دارد و تحلیل دستورهای کامپیوتری عملیاتی را آغاز و فایل­ها و منابع اطلاعاتی را مدیریت می­کند.

بنابراین سیستم عامل اساسی‌ترین بخش سرور اختصاصی شماست. نصب سیستم عامل کاری است که باید توسط تامین کنده‌ی Host یا توسط تیم IT شما انجام شود. اما نکته‌ی مهم این است که شما حق انتخاب دارید. بر خلاف سرویس­های ابری که با یک سیستم عامل پیش‌فرض عرضه می‌شوند، سرور‌های اختصاصی بدون سیستم عامل هستند و نوع آن را شما انتخاب می­کنید.

در اینجا ممکن است این سوال مهم مطرح شود که من چه نوع سیستم عاملی را انتخاب کنم و آیا می‌توان گفت کدام سیستم عامل بهتر است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هیچ بهتر مطلقی وجود ندارد چرا که هر کدام از سیستم عامل‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و شما باید با توجه به نیاز‌های کاربری خود بهترین انتخاب را برای تعیین سیستم عامل داشته باشید.

برای همین سعی داریم به طور جامع به شرح هر کدام از این سیستم عامل‌ها بپردازیم.

دو گزینه برای انتخاب سیستم عاملی که روی سرور تخصصی شما اجرا می‌شود وجود دارد: ویندوز (windows) یا لینوکس (linux).

سیستم عامل لینوکس خود به ورژن‌های مختلفی تقسیم شده و هر کدام از این ورژن‌ها خصوصیات و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین انتخاب سیستم عامل مناسب با کسب و کار شما مستلزم شناخت قوت و ضعف هر کدام از این ورژن­ها و انتخاب براساس نوع نیاز شما می­باشد.

از آنجایی که ویندوز سیستم عاملی است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند چرا که هر کامپیوتری را خریداری می­کنید، ویندوز از قبل روی آن نصب شده است و از طرفی دیگر لینوکس هم سیستم عامل رایگانی است که به شما اجازه می‌دهد سیستم عامل خود را شخصی­سازی کنید و آن را به صورتی که تمایل دارید تنظیم کنید. پس انتخاب بین سیستم عامل ویندوز و لینکوس بایستی بر طبق نوع نیاز شما باشد.

تفاوت بین سیستم عامل سرور با سیستم عامل معمولی چیست؟

درک تفاوت بین سیستم عامل سرور و سیستم عامل معمولی حایز اهمیت می‌باشد. در یک سیستم عامل معمولی برنامه‌هایی مثل ورد و اکسل، فتوشاپ، بازی­ها و اپلیکیشن‌هایی برای جست و جو در اینترنت و چک کردن ایمیل قابل اجرا می­باشد. علاوه بر این، از اتصالاتی مثل LAN و بلوتوث نیز استفاده می‌شود.

از نظر قیمت سیستم‌ عامل‌های معمولی از سیستم‌ عامل‌های سرور ارزان­تر می­باشند اما سیستم عامل‌های سرور علی­رغم گران قیمت­تر بودن، معمولا اتصالات کاربری نامحدودی دارند و از حافظه‌ی بیشتری برخوردارند. همچنین سیستم عامل سرور می­تواند به عنوان یک سرور وب، سرور دیتابس یا سرور ایمیل عمل کند. همچنین سیستم عامل­های سرور به جای اینکه تنها برای یک کاربر کارایی داشته باشد بصورت شبکه­ای بهینه­سازی شده است به این صورت که یک سیستم عامل سرور می تواند چندین دسکتاپ را مدیریت نماید.

کدام سیسستم عامل برای سرور خانگی و سرور شخصی مناسب تر است؟

وقتی بحث سیستم عامل­های خانگی برای استفاده شخصی می­شود، ویندوز و مک بهترین گزینه هستند. مخصوصا زمانی که کارهای ساده­ای با سیستم خود انجام می‌دهید و نیازی به شخصی­سازی ندارید. بعنوان مثال برای بازی ویندوز بهتر از مک عمل می­کند. بازی­ها معمولا برای سیستم عامل ویندوز و سخت‌افزارهای آن بهینه­سازی شده­اند.

اما وقتی بحث سرور‌های خانگی مطرح می‌شود، ویندوز و لینوکس گزینه‌هایی است که باید از بین آنها انتخاب کنید. به عبارتی ساده­تر، یک سرو خانگی برای دو کامپیوتر یا بیشتر راه اندازی شده و یک شبکه‌ی محلی در خانه ایجاد می‌کند. یک کامپیوتر شخصی اگر حافظه و فضای ذخیره­ کافی داشته باشد، می‌تواند به عنوان یک سرور خانگی عمل کند. سرورهای خانگی معمولا برای به اشتراک­گذاری محتواهای چندرسانه­ای بین سیستم ها استفاده می‌شود. مثلا اگر می‌خواهید از تمام سیستم­ها به فیلم‌ وعکس­ها و … دسترسی داشته باشید، سرور خانگی پیشنهاد بسیار خوبی است.

در ادامه به بررسی ویندوز و ورژن‌های مختلف لینوکس به همراه مزایای کلیدی هر کدام از آنها می‌پردازیم و اینکه چرا باید هر کدام را نسبت به نوع دیگر انتخاب کنید.

سرورهای ویندوز Windows

ویندوز‌های مایکروسافت بر بازار سیستم‌ عامل‌ها در طول سی سال گذشته تسلط پیدا کرده­اند و به طور تقریبی بر روی 1.5 میلیارد دستگاه در سراسر جهان راه اندازی شده­اند.

نکته‌ی قابل توجه این است که راه‌اندازی یک سیستم تجاری IT با یک سرور اختصاصی و یک PC دو چیز کاملا متفاوت می‌باشند. اگرچه ویندوز قابلیتی دارد که از طریق دسکتاپ به راحتی برای سرورهای اختصاصی قابل تفسیر و پردازش است. متشابها، اگر ویندوز را برای هاست سرورتان انتخاب کنید، همان رابط گرافیکی و همان گزینه‌های راهبری که در pc با آن سروکار داریم را دریافت می­کنید.

به همین دلیل اگر تیم IT متخصصی نداشته باشید و با این‌حال بخواهید منابع سرورتان را مدیریت و پیکر بندی کنید، ویندوز‌ گزینه‌ی مناسبی می‌باشد. درحالی که لینوکس تماما دستورهای خطی و سینتکس می‌باشد، سرورهای ویندوز دارای رابط از راه دور دسکتاپ می‌باشند و به شما اجازه می­دهد تا از طریق تمام آیکون ها و منوهای مشابه PC سرور را مدیریت کنید.

ویندوز به شما اجازه می­دهد تا سطح نسبتا پیچیده ای از مدیریت سرور را در کنترل خود داشته باشید. این مدیریت شامل تنظیمات پیکربندی برای دیتابیس، دسترسی کنترل، اپلیکیشن‌ها، ایمیل شرکت و…‌باشد.

یکی از دلایل دیگر برای انتخاب سیستم عامل ویندوز این است که شما از حمایت اختصاصی مایکروسافت بهره‌مند می‌شوید. اگر به دنبال این هستید که وبسایت خود را بسازید و اجرا کنید، بعضی از توسعه دهندگان وب بر این باورند که چهارچوپ اسکریپت مایکروسافت ASP و ASP.NET برای کارکردن جزو ساده­ترین هاست و از بهترین پشتیبانی برخوردار است.

سرور لینوکس

از آنجایی که ویندوز برای ما شناخته­شده­تر است، اغلب اینگونه فکر می­کنند که ویندوز کاربردی­ترین سیستم عاملی است که در دنیا وجود دارد. اما لزوما درست نمی‌باشد.

دسترسی به آمار استفاده از پلتفرم‌های کد باز مثل لینوکس کار سختی است؛ به دلیل اینکه لینوکس به ورژن‌های مختلفی تقسیم می‌شود اما با این حال چیزی که ما می­دانیم این است که سیستم ‌عامل­های گوگل- اندروید بر پایه‌ی لینوکس هستند و همین امر رقابتی تنگاتنگ بین ویندوز و لینوکس در بازار سیستم‌ عامل­ها ایجاد می‌کند.

و زمانی که از مساله‌ی نصب دستگاه خارج شویم، متوجه می­شویم که لینوکس نقش اصلی­تری در زیرساخت‌های یک IT مدرن ایفا می‌کند. به عنوان مثال، حدود 37درصد وبسایت‌ها توسط سرورهایی اجرا می‌شوند که از لینوکس استفاده می‌کنند و در مقابل 30 درصد دیگر از ویندوز استفاده می‌کنند.

در حقیقت لینوکس برای کسانی که از هاست وب استفاده می‌کنند یکی از زیر مجموعه‌های Unix محسوب می‌شود. این سیستم عامل در سال 1970 توسط شرکت AT&T توسعه یافت و نقش بسیار مهمی را در توسعه‌ی معماری مشتری-سرور در دنیای جهانی وب ایفا کرد. لینوکس به عنوان یک معادل کد باز با Unix توسعه یافت و همچنان 70 درصد وب هاست جهانی را در اختیار گرفت.

مزایای سیستم عامل لینوکس

اگرچه استفاده از سیستم عامل لینوکس نیاز به تخصص بالاتری دارد، اما این سیستم عامل سطح انعطاف­پذیری و کنترل بیشتری را نسبت به سرور ویندوز ارائه می‌دهد.

اگر یک توسعه دهنده باشید، لینکوس به شما اجازه‌ی شخصی‌سازی کامل می‌دهد تا کاربران بتوانند دقیقا با توجه به نیازهای خود، سرور سازمان­شان را پیکربندی کنند.

از دیگر مزایای لینوکس سرعت عمل بالای آن می‌باشد. این سیستم عامل می­تواند بدون نیاز به ریبوت کامل خود را به طور فعال اصلاح کند، کاری که سیستم عامل ویندوز نمی‌تواند انجام دهد.

هزینه‌ی راه اندازی لینوکس به عنوان یک پلتفرم کدباز، بسیار ارزان تر از ویندوز می‌باشد. یکی دیگر مزایای آن از نظر قیمت این می­باشد که لینوکس از منابع سرور بسیار کارآمدتر از ویندوز استفاده می‌کند؛ که باعث می‌‌شود شما بتوانید بیشترین خدمات را از یک دستگاه “فلز محض” دریافت کنید.

یکی دیگر از ویژگی­های مهم لینوکس به عنوان یک سیستم کد باز این است که مثل ویندوز تنها با یک نسخه‌ی رسمی عرضه نمی‌شود. توسعه‌دهندگان مختلفی می‌تواند کدباز لینوکس را دریافت کنند و با استفاده از آن سیستم عامل خودشان را طراحی کنند. (همان کاری که Google با Android انجام داده است). بسیاری از این نسخه‌ها گزینه های محبوب برای کسانی است که به دنبال راه اندازی سرور اختصاصی خودشان می‌گردند.

در یک نگاه سریع به انواع این توزیع ها که زیرمجموعه های لینوکس هستند می‌پردازیم.

Ubuntu

ubuntu پیکربندی محبوبی از لینوکس برای سرورهای اختصاصی است چرا که یکی از ورژن­های ­پرکاربرد آن محسوب می‌شود. ubuntu سیستم عامل منتخب شرکت‌های بزرگی از جمله IBM، HP Cloud و حتی Microsoft می‌باشد. این ورژن هم مانند لینوکس معمولی از قیمتی مناسب و کارایی بالا برخوردار است.

Ubuntu طوری طراحی شده تا بتوان شخصی­سازی و اندازه‌گیری خدمات را به صورت مستقیم در محیط لینوکس انجام داد و هم در کسب و کارها و سازمان‌های بزرگ و هم برای کسب و کارهایی که تازه شروع شده و در حال رشد هستند، کارایی داشته باشد.

Red Hat Enterprise Linux

برخلاف ورژن‌های دیگر، Red Hat Enterprise Linux یک نسخه‌ی پولی است که تنها با کسب مجوز خرید قابل استفاده می‌باشد. یکی از تفات های این ورژن با Ubuntu این است که این نسخه برای افراد تازه کار توصیه نمی‌شود، در حالی که استفاده از ورژن Ubuntu برای افراد تازه­کار کاربری آسان­تری دارد.

برای کسانی که امنیت و ثبات سرور از اولویت بالایی برخوردار است، این ورژن نسبت به دیگر ورژن­های لینوکس برتری دارد.

CentOS

CentOS ورژن کد باز Red Hat Enterprise Linux است که تمام ویژگی‌های کلیدی Red Hat‌ را دارد با این تفاوت که دسترسی به پلتفرم آن رایگان می‌باشد.

با اینکه این نسخه از امنیت و مقاوم بسیار بالایی برخوردار است اما به دلیل اینکه نمی‌توان به بعضی از کاربردهای نسخه‌ی Red Hat دسترسی کامل داشت، معمولا بنظر می­رسد که از نظر ویژگی‌های کاربردی زیاد غنی نباشد.

Debian

یکی از ورژن‌های محبوب لینوکس که به آن Linux purists‌ نیز گفته می‌شود ورژنی برتر از نظر پیکربندی و شخصی سازی بوده و دارای پشتیبانی ارتباطی عالی، امنیت و مقاومت بالا می‌باشد.

با بررسی این دو سیستم عامل،‌ در نهایت این شما هستید که انتخاب می‌کنید و انتخاب شما کاملا بستگی به نیاز‌های شما و امکاناتی که می‌خواهید در اختیار داشته باشید دارد.

چه چیزی در سازمان شما اولویت بیشتری دارد؟ نگهداری از اطلاعات؟ امنیت بالا؟ کاربری آسان؟ به صرفه بودن قیمت؟ یا شاید تمام این موارد. طبیعتا ممکن است بگویید تمام این گزینه­ها. ولی باید بدانید که هرکدام از این سیستم عامل­ها روی هرکدام از این موارد تمرکز بیشتری داشته­اند. بنابراین شما نیز باید اولویت خود را مشخص کنید و با توجه به آن سیستم عامل خود را انتخاب کنید.

 

blank

مقایسه ویندوز و لینوکس در یک جدول

امیدوارم که تونسته باشم کمکتون کرده باشم بازم سوالی داشتین کامنت ها بنویسید کارشناس های ما در کوتاه ترین زمان ممکن جواب میدهند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *